Ohjeita aloittelijoille

Ensi kertaa radalla?

Kun ilmoittaudut ajoharjoittelupäivälle ennakkoon, valitset ilmoittautuessasi nopeusryhmän. Ensikertalaisille vahva suositus on valita hidas ryhmä, vaikka ajaisit kyykkypyörällä ja maantieajosi olisi reipasta. Radan mutkat ovat paljon tiukempia kuin maantiellä. Pyrimme halutessasi siirtämään sinut nopeampaan ryhmään, kun taitosi siihen riittävät.

Hidas kuljettaja on helppo ohittaa, joten hitaassa ryhmässä saat hyvällä omallatunnolla ajaa niin hidasta vauhtia kuin turvalliseksi koet. Tärkeää on säilyttää looginen ajolinja ja keskittyä vain omaan tekemiseen.

Pyrimme järjestämään kaikilla päivillämme kokemattomille kuljettajille ajo-opastusta radalla. Tällöin tiiviin teoriaosuuden jälkeen kierrämme rataa rauhallisella vauhdilla ajolinjaa näyttäen yhden tai kaksi ajovuoroa. Jos joku näyttää tarvitsevan enemmän ohjausta tai koet tarvitsevasi lisää opastusta, voimme tarvittaessa opastaa enemmänkin. Vaikka emme pystyisi järjestämään ajoharjoittelupäivän aluksi ohjattua ajo-opetusta, pyrimme kuljettajakokouksen jälkeen kertomaan perusasioita radalla harjoittelusta ensikertalaisille ja vastaamaan mieltä askarruttaviin kysymyksiin. Voit varmistaa ajo-opastuksen järjestämisen meiltä sähköpostitse.

Varusteet

Kankaasta valmistettu ajoasu on usein kaatumisen sattuessa kertakäyttöinen, minkä vuoksi suosittelemme nahkaisten ajovarusteiden käyttöä. Nahkainen ajoasu säilyy todennäköisesti käyttökelpoisena asfalttia pitkin liu'uttaessa. Myös hanskat olisi hyvä olla kulutuskestävyyden vuoksi mielellään nahkaiset ja niissä olisi hyvä olla vahvikkeet rystysille.

Maantieajoonkin kannattaa hankkia erillinen puettava selkäsuoja, joka on huomattavasti turvallisempi kuin ajoasuihin integroidut suojukset.

Ajo-ohjeita

  • Ota päivän ensimmäinen kierros ns. tutustumiskierroksena ja kiinnitä huomiota radan kuntoon.
  • Ota session ensimmäiset kierrokset rauhallisesti, anna renkaiden lämmetä.
  • Keskity vain edelläsi näkyviin tapahtumiin.
    • Teippasit tai poistit pyörästäsi peilit sen vuoksi, ettei tulisi kiusausta katsoa taaksesi.
  • Vaikka kuulisit välittömästi takanasi tulevan moottoripyörän, älä väistä, vaan säilytä aina looginen ajolinja - se helpottaa ohittamista ja tekee sen turvalliseksi
  • Jos haluat päästää nopeampia ohi, tee se ajamalla suoralla vähän hitaammin
  • Toisinaan edessäsi on useampi sinua hieman hitaampi kuljettaja, joiden ohittaminen ei onnistu. Ohittaminen voi olla vaikeaa myös edelläsi kaarteet hitaasti ajavasta, mutta suorille kovaa kiihdyttävästä kuljettajasta johtuen.
    • Vinkki: Tule silloin radalta ratavarikolle ja betonimuurin vieritse takaisin radalle parempaan väliin.
  • Jos joudut pysähtymään radan varteen teknisestä viasta johtuen, pysähdy sellaiseen kohtaan, ettei siitä aiheudu vaaraa takaa tuleville.
  • Jos tulet kaarteeseen niin kovaa, että ajaudut asfaltilta hidastushiekalle, paina takajarru pohjaan ja vältä etujarrun käyttöä, koska se johtaa pehmeällä alustalla helposti kaatumiseen.
  • Jos ajaudut ulos, mutta et kaadu, voit harkintaa käyttäen palata radalle turvalliseksi katsomassasi paikassa. Jos epäilet pyöräsi katteissa tai renkaissa olevan runsaasti hiekkaa, joka tulisi radalle, on parempi jäädä odottamaan, että sinut noudetaan ajovuoron päätyttyä pyörinesi radalta pois.

Rengaspaineista

Hitaassa ryhmässä voit ajaa samoilla rengaspaineilla kuin maantieajossa. Painemittari on hyvä olla mukana, jotta voit tarkastaa paineet ennen ajojen alkamista. Jos käytät maantiellä renkaan tai moottoripyörän valmistajan suosittelemia arvoja korkeampia paineita renkaiden kulumisen hidastamiseksi, pudota paineet suositusarvoihin.

Siitä ei ole haittaa, mutta ei aluksi hyötyäkään, jos lasket renkaiden kylmäpaineet suositusarvoja alemmaksi. Esimerkiksi 2,2 baria etu- ja takarenkaassa. Kun ajat ensimmäisen kierroksen tai kaksi rauhallisempaa vauhtia, rengas lämpenee ja sen paine nousee pari kymmenystä korkeammaksi, minkä voit todeta mittaamalla paineet heti radalta varikolle tultuasi.

Aloittelijalle tyypilliset vahingot

Rata on maantietä paljon turvallisempi ympäristö kaarreajon harjoitteluun. Suurin osa rata-ajoa aloittelevista kuljettajista malttaa harjoitella rentoa ajamista, lähtee päivän päätteeksi radalta leveästi hymyillen ja kertoo kavereilleen oppineensa moottoripyörällä ajamisesta yhdessä päivässä enemmän kuin koko aikaisemman motoristiuran aikana yhteensä. Vaikka radalla ei ole nopeusrajoitusta ja ajorata on maantiehen verrattuna moninkertaisesti leveämpi, sinne ei missään tapauksessa pidä tulla kaahaamaan tai hurjastelemaan, vaan harjoittelu tulee aloittaa maltillisesti ja kasvattaa vauhtia pikkuhiljaa osaamisen karttuessa.

Pienellä osalla kuljettajista tulee houkutus ajaa mutkaan ajotaitoon suhteutettuna liian suurta vauhtia, mistä lähes kaikki läheltä piti -tilanteet ja onnettomuudet aiheutuvat. Tällaisia ovat tavalliset tapahtumakuvaukset:

  1. Ulosajon välttämiseksi jarrutus on hidastushiekan lähestyessä niin kova, että etujarru lukkiutuu, jolloin kokematon kuljettaja kaatuu.
  2. Kovaa jarrutettaessa kuljettaja ei uskallakaan kallistaa pyörää kaarteeseen ja päättää ajaa hidastushiekalle, jossa etujarrun käytöstä johtuen eturengas uppoaa kinostuvaan hiekkaan, mistä seuraa kaatuminen.
  3. Aloittelijan ajolinja on tyypillisesti sellainen, että radan sisäreunaa lähestytään liian aikaisin mutkaan tultaessa. Jos tässä tilanteessa vauhtia on liikaa, tulee tarve jarruttaa tavallista enemmän ja onnistua kääntymaan tiukemmin kuin oikealla ajolinjalla. Tällaisessa tilanteessa kokematon kuljettaja voi jarruttaa liikaa pyörän ollessa kallistunut, jolloin eturengas luistaa alta.
  4. Jarrutus pyrkii nostamaan kallistettua pyörää pystyyn, jolloin kuljettaja helposti kääntää katseen hidastushiekka-alueelle ja pyörä menee sinne mihin katse kohdistuu.

Kahden ensimmäisen tapahtuman välttämiseksi kannattaa harjoitella jarruttamista esimerkiksi ennakoivan ajon kursseilla. Useat yhdistykset järjestävät keväisin ns. ruosteenpoistokursseja, joilla harjoitellaan muun muassa jarrutuksia. Voit tehdä harjoituksia siten, että vaihdat tehokkaasta etujarrutuksesta pelkkään takarenkaan voimakkaaseen jarrutukseen, joka todennäköisesti pelastaa kaatumiselta hiekalle ajautuessa. Takarengas saa lukkiutua tehokkaassa pysähtymiseen päättyvässä jarrutuksessa sekä hiekalla että asfaltilla. Pyörä pysyy pystyssä, kun siitä on jaloilla tukeva ote, mutta hartiat ja kädet ovat siitä huolimatta ihan rentoina ja katse pysyy horisontin tasolla - taito jonka oppii vain harjoittelemalla.

Kahden jälkimmäisen tapahtuman välttämiseksi ohje on "Malttia!". Aloittelijan kannattaa tehdä jarrutus jo radan suoralla osalla, jolloin mutkan voi ajaa läpi kevyesti veto päällä. Tällöin kaarreajo on rentoa ja mukavaa. On myös hyvä harjoitella jarrutonta ajamista; mahdollisimman pienellä vaihteella ajettaessa kaasun löysääminen eli moottorijarrutus on varsin tehokas.

Tavallisesti hitaan ryhmän kaatumisessa sekä kuljettajan vammat että pyörän vauriot jäävät pieniksi.

Missä ohittaa?

Seuraavassa on esitetty ohjeellinen ajolinja, jotta hitaampienkin ryhmien kuljettajat ajaisivat loogisella tavalla ja ohittaisivat turvallisesti.

00_Ajolinja_ilmavalokuvassa
Kuva: Ajolinja

Ykkösmutka on se, johon varikolta ensimmäiseksi saavutaan. Tällä suoralla nopeudet ovat suuria, minkä vuoksi radalle liittyessä täytyy pysyä valkoisten sulkuviivojen välissä radan ulkoreunassa ykkösmutkan läpi saakka.

Punaiset nuolet tämän sivun kuvissa osoittavat missä ajolinja kulkee radan sisä- tai ulkoreunassa, jolloin siihen muodostuu ajettaessa ns. "sulkeutuva rako", jonne ei saa ajoharjoittelutapahtumissamme ohittaa.

01_Ohitus ykkösmutkaa
Kuva: Ykkösmutka

Hitaissa ryhmissä ykkös- ja kakkosmutkan väliin tulee suora ajolinja, jolloin pyörä on pystyssä, kun lähestytään kakkosmutkaa. Kääntäminen kakkosmutkaan tehdään silloin myöhemmin kuin kuvassa esitetyllä nopealla linjalla, jolla pyörä on kallellaan koko matkan lähtösuoralta kakkos-kolmos välille saakka.

Ohittamista ei tule tehdä kuvaan merkityistä kohdista ulkoreunan kanttarin ja ajolinjan välistä eikä kakkosmutkan sisäreunaan tultaessa.

02_Ohitus_kakkosmutka
Kuva: Kakkosmutka

Kakkosmutkassa ulostulo tulee radan vasempaan reunaan pienitehoisilla pyörillä ja tehokkailla keskemmälle rataa. Ohittamista ei tule tehdä ulostulossa vasemmalta puolelta hitaissa ryhmissä, koska siinä voi olla sulkeutuva rako. Ylipäätään tämä suora on niin lyhyt, ettei ohittamista pidä tehdä hitaissa ryhmissä tällä välillä ollenkaan - malta odottaa seuraavaa suoraa!

Kolmosmutkan sisääntulossa kuuluu ajaa ihan oikean reunan kautta, joten sinne ei saa kiilata ohituksessa. Eikä tietenkään myöskään sisäreunaan, koska ajolinja käy ihan sisäkanttarilla kiinni.

03_Ohitus_2-3_välillä
Kuva: Kakkosmutkasta kolmosmutkaan

Kolmosmutkan ulostulossa voi ohittaa vasemmalta puolelta, jolloin ohittaja on myöhäistänyt kääntymistään mutkaan ja pääsee kiihdyttämään aikaisemmin. Tällöin täytyy kuitenkin ehtiä ohi suoran alkupuoliskolla, koska ajolinja tulee ihan vasempaan reunaan ennen nopeeta oikeeta.

Toinen mahdollisuus ohittaa on oikealta puolelta sen jälkeen, kun ohitettava kääntää pyöräänsä leikatakseen suoralla vasempaan reunaan. Tällöin ohituksen täytyy onnistua hyvissä ajoin ennen kääntymistä nopeeseen oikeeseen. Ohittajan ajolinja on tällöin huonompi, koska hän ei välttämättä ehdi turvallisesti vasempaan reunaan ohitettavan eteen vaan joutuu ajamaan mutkaan keskemmältä ja siksi hitaammin kuin hyvällä ajolinjalla.

04_Ohitus_3-4_välillä
Kuva: kolmosmutkasta nopeeseen oikeeseen

Nopeen oikeen ulostulossa ei saa ohittaa vasemmalta puolelta, koska ajolinja tulee ihan radan vasempaan reunaan eikä sieltä mahdu ohi - muista että vastuu turvallisesta ohituksesta on ohittajalla!

Ohitus tulee siis tehdä suoralla ja oikealta puolelta. Jos ohitus jää vähän viime tippaan, ei ohitusta saa tehdä Las Palmas -mutkan sisäreunaan, jonne muodostuu sulkeutuva väli.

05_Ohitus_nopeen_oikeen_jälkeen
Kuva: Nopeesta oikeesta kohti Las Palmasia

Las Palmasin ulostulossa ajolinja tulee vasempaan ulkoreunaan, joten sieltä ei saa kiilata ohi. Vasemmalta ohittajan täytyy malttaa, että ohitettava kääntää pyöränsä leikatakseen radan yli ja ohittaa sitten avautuvalle suoralle. Ohittaja joutuu varsin todennäköisesti ajamaan nopeeseen vasuriin melko keskeltä rataa, jolloin ohittajan vauhti on hitaampi kuin hyvällä ajolinjalla.

Las Palmasin ulostulossa on myös mahdollista ohittaa oikealta puolelta, jos sen ehtii tehdä suoran alkupuoliskolla. Jos ei niin ehdi ohittaa, täytyy ohitus keskeyttää, koska ajolinja tulee ihan oikeaan reunaan eikä sinne ohittaen saa kiilata.

06_Ohitus_Las_Palmasin_jälkeen
Kuva: Las Palmas

Nopeessa vasurissa ohittaminen täytyy tehdä avautuvalle suoralle vasemmalta puolelta. Ajolinja ulkoreunassa täytyy pitää vapaana ohitettavalle.

Suoran päässä olevaan Lemminkäinen-mutkaan ei saa kiilata ohi vasempaan sisäreunaan.

07_Ohitus_nopeesta_vasurista
Kuva: Nopeesta vasurista kohti Lemminkäistä

Lemminkäisen ulostulossa ajolinja tulee oikeaan ulkoreunaan, mutta palaa samassa kaarroksessa vasempaan reunaan, jonne ei saa kiilata ohi. Se olisi erityisen vaarallinen paikka ohittaa, koska vauhti nousee suureksi tästä alkavalle radan uudelle osuudelle.

08_Ohitus_Lemminkäisen_ulostulossa
Kuva: Lemminkäisestä uudelle rataosalle

Uuden osan ensimmäisessä mutkassa ajolinja palaa taas hetkeksi ihan oikeaan reunaan jo mutkan sisäkaarteen päättyessä. Nuolilla merkittyihin kohtiin on taas ohittaminen "no-no" erityisesti suuresta vauhdista johtuen.

09_Ohitus_uuden_osan_ekassa_mutkassa
Kuva: kohti Saharaa oikealle ja vasemmalle kääntyvien mutkien kautta

Tultaessa uuden osan kauimmaiseen Sahara-mutkaan ajetaan radan keskellä, mutta mutkan voi myös ajaa ns. kahdella apeksilla eli käymällä mutkan sisäreunassa sekä mutkaan mentäessä että sieltä ulos ajettaessa. Tämän vuoksi ohittamista ei saa tehdä oikeaa reunaa ellei ole varma siitä, että ohitettava ajaa mutkaan radan keskeltä.

10_Ohitus_ennen_Saharaa
Kuva: kohti Saharaa vasemmalle kääntyvän mutkan kautta

Sahara-mutkasta tullaan suoralle radan ihan vasempaan reunaan, joten sieltä ei saa ohittaa. Suora on tosi pitkä, joten ehdit hyvin ohi oikealta puolelta.

11_Ohitus_ulostulossa_Saharasta
Kuva: Takasuoran päässä häämöttää Saunamutka

Saunamutkaan voi tulla radan keskellä tai kuvan mukaisesti tämänkin voi ajaa ns. kahdella apeksilla. Älä siis ohita sisäkaarteen puolelta. Kummallakin ajolinjalla saunamutkasta ajetaan ulos sisäkanttarin läheltä.

Seuraavaan radalta poistumismutkaan ajetaan sisään sisäkanttarin läheltä, joten sisääntulossa et mahdu ohi vasemmalta puolelta.

12_Ohitus_saunan_mutkassa
Kuva: Saunamutka

Kun poistut radalta, nosta vasen kätesi jo hyvissä ajoin pitkällä suoralla ennen saunamutkaa merkiksi takana tuleville, että aiot tehdä jotain tavallisuudesta poikkeavaa. Pysyttele koko vasemmalle kääntyvän poistumismutkan läpi ihan radan vasemmassa reunassa, jotta ei pääse muodostumaan leikkaavien ajolinjojen turvallisuusriskiä. Jos osaat ajaa kaarteen vasen käsi ylhäällä merkkinä takana tuleville, tee se. Tärkeintä on kuitenkin ajaa hitaasti ja radan vasemmassa reunassa poistumistielle saakka.

13_Ohitus_radalta_poistumismutkassa
Kuva: radaltapoistumismutka

Kahvilan mutkassa on oikoreitti, jota käytetään ainoastaan joissain autojen ajoharjoittelutapahtumissa. Moottoripyörillä ajetaan aina tapahtumissamme pidempää reittiä, jossa mutka on haastavampi.

Olet ehkä kuullut isojen poikien kertovan, että "kahvilan mutkan jarrussa on hyvä tulla ohi" - ei missään tapauksessa hitaissa ajoryhmissä! Tämä mutka on ihan riittävän haastava ajaa omaa rauhallistakin ajoa läpi. Avautuvalle katsomosuoralle ohitetaan aina oikealta puolelta.

14_Ohitus_kahvilan_mutkassa
Kuva: vika vasuri ja kahvilan mutka

Ohittamista kannattaa harjoitella hyvin maltillisesti, koska se voi aiheuttaa kokemattomien kuljettajien pelästymisen ja siten onnettomuusriskin, vaikka ohittajan näkökulmasta ohitus olisi tavanomainen. Jotta harjoittelu on turvallista kaikille, malttia ohituksiin!

 


Previous page: Ajoharjoittelupäivien säännöt
Next page: Linkit